telefón+421 2 4824 5152 emailinfo@wellness-bratislava.sk
mapaBajkalská 25/A, 821 01 Bratislava | otvoriť mapu
otváracie hodinyPO. - PI.: 8:30 - 22:00 | SO. - NE.: 9:00 - 22:00

Saunovanie

KEDY SA SAUNOVAŤ?

Po večeri alebo ešte lepšie 2 hodiny po večeri pred spánkom. Keď sa saunujeme dopoludnia, či poobede, treba si vyhradiť 2-3 hod. na spánok, či pasívny odpočinok. Saunovanie je vhodné pred masážou – ako predhriatie. Keď chceme zabrániť rozličným virózam a ochoreniam z nachladnutia. Po konzultácii s lekárom pri prepracovaných a pretrénovaných osobách.

 
ZÁSADY SPRÁVNEHO SAUNOVANIA

1. Vyzlečte sa. V teple je predsa len lepšie byť bez akejkoľvek vrstvy odevu - či už z praktických alebo hygienických dôvodov.

2. Osprchujte sa. Očistnou sprchou teplou vodou aj s použitím mydla urobíte dobre nielen svojmu telu, ale predovšetkým prispejete k celkovým hygienickým podmienkam v saune. Po osprchovaní sa doporučuje frotáž uterákom.

3. Do priestorov sauny vám stačí len uterák, osuška alebo plachta, aby ste si mali na čo sadnúť a nespálili si zadok o prehriate drevené dosky. Naviac uterák chráni vás aj ostatných pred infekciou. Ľahnite si alebo sadnite na suchý uterák  s dolnými končatinami  vystretými v kolenách tak, aby nohy boli  vystavené rovnakej teplote  ako zbytok tela. Intenzitu tepelnej záťaže modifikujete  výškou lavice na ktorej sedíte (teplota vzduchu v saune je typicky rozložená podľa výšky jednotlivých stupňov lavíc - pri podlahe je najnižšia, cca 40°C, pri strope najvyššia, až 110°C).

4. Vnímajte sa. Ako náhle vstúpite do kúpeľa, mali by ste ukľudniť svoje telo, myšlienky aj ústa. Behom prehrievania sa má mlčať, alebo hovoriť len tlmeným hlasom. ( Hlbšie nádychy vedú k priamemu prúdeniu horúceho vzduchu do pľúc, čím sa rýchlejšie otepľuje vaše telesné jadro.) Tiež sa zbytočne nepohybujte, ak zostanete v kľude, ľahšie odoláte teplu a nebudete zaťažovať organizmus.

5. Dýchajte nosom. Technika dýchania je pre účinok sauny veľmi dôležitá. Vdychujte a vydychujte vzduch nosom a to pozvoľne, nie zhlboka, skôr povrchne. Pokiaľ vás páli nosná sliznica, ovlažte si tvár, zátylok a nos studenou vodou. Nosné dierky si potom môžete prekryť jednou rukou. Zabudnite na dýchanie ústami.

 

6. Doba zotrvania v saune je asi 10- 15 min..Pred opustením sauny  sa nachvíľu posaďte so spustenými nohami, aby nedošlo ku kolapsu pri  prudkom postavení.

7. Ochlaďte  sa studenou sprchou alebo v ochladzovacom bazéne. Ušetrite svoj organizmus šoku, preto do bazéniku vstupujte pozvoľne.

8. Oddýchnite si. Najlepšie na lehátku v plachte. Nepoužívajte teplé zábaly, pretože ďalším neúčelným potením sa porušuje doznievaní účinok. Odpočinok môžete doplniť krátkym zdriemnutím, ktoré vás osvieži. Rovnako ako v priebehu kúry aj na záver doplňte tekutiny (nealkoholické).


Cyklus sa opakuje najviac 3x

 
VÝHODY SAUNOVANIA

  • Telo sa zbavuje odpadových látok
  • Saunovanie zabezpečí dobré prekrvenie mozgu, končatín, kože
  • Prudkým zahrievaním a následným schladením sa rozširujú a zužujú cievy, čím sa stávajú elastickejšie
  • Saunovanie po veľkej námahe telo zbavuje únavy


SAUNOVANIE SA NEODPORÚČA

Saunovať sa nemôžu ľudia, ktorí požili alkohol, s vysokým krvným tlakom, s kožnými a respiračnými chorobami, alergici, so srdcovými ťažkosťami, s nádchou, chrípkou apod.!

Návšteva sauny je na vlastné nebezpečenstvo.

Top